Prezentare

Prezentare

Design interior şi exterior

Noul Saab 9-5 Sedan:
Simplitatea designului scandinav n-a arătat niciodată atât de bine

- Saab dezvăluie o nouă eră în expresivul design Scandinav
- Indiciile dezvăluite de conceptul Aero X puse în practică
- “Sculptura organică” prezintă trăsăturile distinctive ale designului Saab
- Habitaclul mai spaţios, cu şoferul în centrul atenţiei

Născut şi crescut în Scandinavia, noul Saab 9-5 Sedan este o expresie fină a forţei şi simplităţii şi anunţă apariţia unui limbaj nou de design, mai plin de încredere.

Un design orientat spre viitor care nu-şi ignoră trecutul – astfel se sumarizează farmecul  vizual al maşinii. “Adoptăm un vocabular nou pentru a spune povestea mărcii noastre”, explică Designerul Şef al Saab, Simon Padian. “El va exprima într-un mod proaspăt şi foarte modern unele din elementele noastre clasice de design.”

“Cuvintele” noului vocabular vin de la premiatul concept AeroX, dezvăluit în 2006, ca indicator al viitorului în designul Saab. Stilul impunător al părţii din faţă, aspectul aparent continuu al suprafeţei vitrate, aspectul “curat” al suprafeţelor caroseriei şi “blocurile de gheaţă” ale luminilor sunt elemente vizuale cheie traduse acum în formele puternice ale noului 9-5 sedan. Ele reflectă o marcă inspirată de designul scandinav şi o moştenire aeronautică unică.

“Am forţat graniţele designului Saab cu conceptul AeroX”, spune Simon Padian, “iar noul 9-5 arată cum transpunem în produsele noastre această imagine de încredere în sine. Este primul pas într-o noua eră pentru designul Saab”

Sculptură organică
Faţa noului 9-5 e definită de o grilă adâncă flancată de “blocurile de gheaţă” ale farurilor, cu lumini de poziţie LED distinctive. Parbrizul şi geamurile laterale sunt prezentate ca un element grafic unic, deghizarea stâlpilor faţă şi a celor laterali oferind suprafeţei vitrate aspectul specific Saab de carlingă de avion. Proporţiile parbrizului şi ale plafonului trădează reminiscenţe ale clasicului model de succes Saab 900. Emblema mare Saab, reliefată în centrul grilei, subliniază noul limbajul de design mai ferm şi mai plin de încredere.

“Sculptura organică” a caroseriei alungite combină suprafeţe curate, convexe şi concave, cu forme curbilinii naturale. Părând modelată de vânt, caroseria are netezimea de fuselaj inspirată de moştenirea aeronautică a lui Saab. Aripile întinse până la limita exterioară a roţilor cu dimensiuni între 17 şi 19 ţoli, energizează aspectul maşinii şi aduc un plus imaginii ei dinamice şi hotărâte.

În buna tradiţie scandinavă, impactul vizual al designului este accentuat de absenţa ornamentelor exterioare sau a detaliilor stilizate. Toate elementele individuale contribuie la impresia de tot unitar, fără să ofere elemente ce pot distrage privirea.
“În designul scandinav căutăm să simplificăm formele”, spune Simon. “Lucrurile nu trebuie să fie complicate pentru a fi interesante. În termeni vizuali, mai puţin înseamnă mai mult”.

Elemente “pasive” ale acestui design pot fi văzute în detalii cum ar fi oglinzile laterale. “Carcasa oglinzilor este neagră în loc să fie în culoarea caroseriei şi asta pentru că oglinzile ocupă acelaşi spaţiu vizual cu geamurile”, explică Simon. “Nu am vrut nicio întrerupere în senzaţia de continuitate a geamurilor care lasă o impresie atât de puternică.”

Elemente distincte ale designului Saab pot fi văzute şi în forma de “crosă de hochei” a conturului inferior al geamurilor, subliniată doar de un ornament simplu de aluminiu mat, ce duce spre stâlpii spate masivi.

Caracterul dinamic este subliniat de o linie a plafonului descendentă şi de stâlpii spate, masivi şi înclinaţi, care susţin o lunetă uşor retrasă. “Curgerea” plafonului şi a stâlpilor evoluează într-o linie netedă, orizontală a portbagajului. Un element optic continuu pe toată lăţimea spatelui, care reiterează tema “blocurilor de gheaţă” frontale, se adaugă la caracterul scandinav al lui 9-5.

Moştenirea Saab este evidentă la lunetă: un contrapunct la “parbrizul continuu” din partea frontală. “Am inversat forma lunetei clasicului 900 sedan”, explică Simon. “De fapt, probabil că am fost şi mai îndrăzneţi cu designul în partea din spate decât în faţă. Înainte, n-am mai avut o identitate Saab consistentă în această zonă. Vă puteţi aştepta să vedeţi acest bloc optic continuu şi modul în care luminile spate se integrează în el ca o trăsătură caracteristică şi în produsele noastre viitoare”.

Văzut din orice unghi, noul 9-5 are un caracter aparte. “În mod deliberat am evitat “clişeul” aspectului de coupé pentru sedanuri. Am extins proporţiile tradiţionale ale maşinii în trei volume, dar am păstrat o linie clară a portbagajului – acesta este un sedan sportiv care face o impresie vizuală puternică. Nu are nevoie să arate ca un coupé sau ca un hatchback.”

Forma fluidă contribuie şi la caracteristici aerodinamice excelente. Un impresionant coeficient aerodinamic de numai 0,28 contribuie la reducerea consumului de combustibil şi la diminuarea zgomotului de vânt. O bună stabilitate la viteze mari este asigurată de forţe portante aproape nule la puntea faţă şi de obţinerea unor forţe de apăsare la spate, ajutate şi de curgerea aerului pe suprafaţa uşor concavă a capotei portbagajului.

Vârfurile de gamă, Aero, se disting vizual printr-o formă deosebită a spoilerelor faţă şi spate, jantelor “turbină” de 19 ţoli, proiectoarelor de ceaţă, mulţumită unei suspensii sport coborâte, farurilor bi-xenon şi ţevilor de eşapament duble, integrate în spoilerul spate.

Şoferul în centrul atenţiei
Habitaclul spaţios al noului 9-5 este caracterizat de forme simple ce reamintesc liniile curate ale exteriorului. Materialele alese, finisajul, îmbinările şi calitatea tactilă ale comenzilor, toate reflectă pretenţiile premium ale noului 9-5.
Un ampatament cu 134mm mai lung decât al predecesorului a permis o substanţială creştere cu 58mm a spaţiului pentru picioare a pasagerului din spate; spaţiu care depăşeşte acum oferta principalilor competitori. Şi în faţă, spaţiul pentru picioare a pasagerilor s-a mărit cu 11mm.

Conceptul cockpitului orientat către şofer este tradiţional la Saab, dar modul în care acesta a fost implementat este cu totul nou. O consolă centrală adâncă converge spre panoul principal de instrumente. Este o nouă expresie a aranjamentului cabinei specific Saab, introdus pe Saab 9000 şi continuat pe 9-5-ul curent. Consola este acum înclinată la un unghi mult mai mic, îmbunătăţind ergonomia accesării diverselor comenzi şi vizualizarea ecranului.

Simplitatea formelor este evidentă la gurile de ventilaţie, cu “joystick-ul” de comandă specific Saab, care se extinde deasupra afişajului principal. “Asta ajută la “curăţirea” aspectului bordului”, explică Simon. “Am vrut să eliminăm gurile de ventilaţie separate din centru şi de pe partea şoferului, ce ar fi rupt formele fluide, integrate pe care le doream”.
Afişajele instrumentelor principale, mult retrase, includ un vitezometru gen “altimetru”, referinţă la moştenirea aeronautică ce a fost preluată de la conceptul AeroX. Acele indicatoare ale instrumentelor, ecranul principal şi afişajul opţional din parbriz sunt iluminate în verdele specific Saab. Butonul “Night Panel”, altă particularitate Saab, provenită tot din aviaţie, permite şoferului să minimalizeze distragerile pe timp de noapte prin stingerea iluminării tuturor instrumentelor, cu excepţia vitezometrului.

Conform tradiţiei Saab, “contactul” – acum un buton Start/Stop – a rămas între scaunele din faţă, alături de schimbătorul de viteze şi de frâna de parcare electrică, standard pe toate variantele. Ornamentele de aluminiu mat ce înconjoară schimbătorul de viteze şi butonul Start/Stop au o formă “organică” cu lăţime şi grosime variabile pentru a se potrivi curburii suprafeţei. “Asta este în armonie cu “forma liberă” a exteriorului”, spune Simon. “E un detaliu care arată foarte natural, ce aduce un plus atractivităţii datorate execuţiei şi calităţii habitaclului”.

Un alt detaliu subtil sunt micile canale din centrul consolei care leagă comenzile climatizării şi cele ale sistemului multimedia. Ele se aseamănă cu forma “omului vitruvian” a lui Leonardo da Vinci - o trimitere la combinaţia de design uman şi precizie ştiinţifică folosită în aranjamentul habitaclului. Este parte a grupării zonale logice folosite pentru amplasarea comenzilor interiorului maşinii, a şasiului şi a luminilor.

Eliminarea legăturilor frânei de mână mecanice a eliberat spaţiul pentru o consolă largă cu două compartimente, cu două suporturi de pahare şi posibilitatea conectării mai multor aparate portabile prin intermediul mufelor USB şi AUX împreună cu o priză de 12V. Un sertar util lângă uşa şoferului este suficient de mare pentru a prelua o seamă de articole personale cum ar fi portofelul, un PDA şi ochelarii.

Patea din spate a habitaclului oferă spaţiu confortabil pentru trei adulţi. În afară de spaţiul suplimentar pentru picioare şi la nivelul umerilor, acum oferă opţiunea unui sistem multimedia prin intermediul unor ecrane pliabile în spătarele scaunelor din faţă şi comenzi separate pentru climatizarea spate. Spătarul banchetei, fracţionabil 60/40, include o cotieră cu două suporturi de pahare, un compartiment de stocare şi o deschidere către portbagaj pentru transportul schiurilor.

Ornamente şi echipamente interioare
Variantele Linear, Vector şi Aero sunt, fiecare, deosebite printr-o ambianţă unică a interiorului, inclusiv prin ornamentele de pe bord, de pe consola centrală şi din spatele mânerelor uşilor.

În varianta Linear, planşa de bord, feţele de uşă şi ornamentele sunt în Jet Black, cu o selecţie de tapiţerii textile Jet Black sau Pergament, completate de inserţii în cotiere şi uşi în culori închise sau deschise.

Vector adaugă o posibilitatea alegerii Dark Pewter cu Jet Black sau Dark Cocoa cu Pergament pentru bord şi uşi, ornamentele având un aspect metalic polizat. Scaunele au întărituri de piele şi inserţii textile în Jet Black, Pergament sau Shark Grey.

Varianta de vârf Aero, adaugă un interior sportiv, integral din piele, cu un finisaj unic Clear Zone inserat în panoul de instrumente. Restul planşei de bord şi uşile sunt în Jet Black cu ornamente închise la culoare, cu aspect de metal uzat. Scaunele “sculptate” din piele perforată sunt oferite în aceleaşi culori ca la Vector.

Echiparea standard pentru Linear include: buton Start/Stop fără cheie, frână de parcare electrică, scaun şofer cu reglaj pe şase direcţii şi scaun pasager cu reglaj pe patru direcţii, climatizare cu reglaj separat pe două zone, sistem audio cu şapte difuzoare cu mufă AUX, volan îmbrăcat în piele şi afişaj digital.

Vector aduce în plus scaune cu buzunare de depozitare, comenzi pe volan pentru instalaţia audio şi pentru tempomat, o cotieră reglabilă pentru şofer, tempomat, iluminare ambientală interioară şi un sistem multimedia cu nouă difuzoare, mufă USB şi afişaj grafic digital.

Aero adaugă scaune reglabile electric şi încălzite, cu suport extensibil pentru coapse. Interiorul este şi mai mult diferenţiat printr-un afişaj digital color şi volan sport îmbrăcat în piele perforată, partea inferioară teşită şi cu sigla Aero reliefată.
<< 1 | 2