Saab 9-3 ePower

Saab 9-3 ePower



Primul Saab cu propulsie electrică

•    Saab 9-3 SportCombi cu propulsie complet electrică
•    Autonomie estimată de cca 200 km
•    Setul de baterii electrice folosite defineşte un nou reper din punct de vedere al densităţii de înmagazinare al energiei
•    Testele cu utilizatori încep anul viitor, cu o flotă de peste 70 de unităţi

Trollhättan, Suedia: Cu Saab 9-3 ePower, Saab Automobile face primii paşi în direcţia dezvoltării unui vehicul electric .

Saab 9-3 ePower va fi prezentat la Paris Motor Show în finalul aceastei luni şi reprezintă prototipul aflat la baza primei flote de 70 de asemenea vehicule care vor intra în teste intense în Suedia, la începutul anului viitor.

Performanţa maşinilor va fi evaluată în cadrul unor teste de utilizare în viaţa reală, ca parte a programului de dezvoltare a unui vehicul electric de serie. Una din obiectivele urmărite este asigurarea unei autonomii de circa 200 km prin utilizarea unor baterii electrice litiu-ion cu mare densitate de stocare a energiei.

Saab ePower este primul vehicul electric de la Saab şi este rezultatul cooperării dintre Saab Automobile, Boston Power (baterii electrice), Electroengine in Sweden AB (propulsia electrică), Innovatum (management de proiect) şi Power Circle (Forul Suedez al Industriei Energetice).


Un combi sport cu emisii zero
Saab 9-3 ePower este primul vehicul complet electric care oferă ocupanţilor săi comfortul şi dimensiunile unui combi. Inginerii Saab au integrat o arhitectură electrică în forma şi dimensiunile unui “convenţional” 9-3 SportCombi.

Sub capotă se gaseşte un motor electric de 184 CP/135kW cuplat printr-o transmisie la puntea faţă. Cuplul instantaneu permite o accelerare de la 0 la 100km/h în doar 8,5 secunde şi o viteză maximă de 150km/h.

Puternicul şi compactul set de baterii electrice litiu-ion de 35kW este aşezat într-o podea modificată, în principal în spaţiul lăsat liber de sistemul de evacuare şi rezervorul de combustibil al maşinii. Aceasta permite o distribuţie optimă a greutăţii şi o dinamică excelentă, similară cu cea a unui SportCombi standard.

În interiorul cabinei, o manetă similară unui schimbător de viteze automat convenţional permite selectarea uneia din poziţiile “Drive”, “Neutral”, “Park” şi “Reverse”. Indicatoarele de turaţii, consum de combustibil şi funcţionare al unităţii  turbo sunt înlocuite cu indicatoare ale stării bateriilor, al consumului de putere şi al autonomiei, toate printr-o iluminare verde. Pentru optimizarea spaţiului, a fost montată. o frână de parcare electrică.

Este folosită o direcţie electro-hidraulică, iar clima din interior este asigurată de un sistem de aer condiţionat alimentat de la setul de baterii electrice. O baterie separată de 12V asigură iluminarea interioară şi exterioară, fiind alimentată de la setul de baterii printr-un transformator de curent.

Sistemul de propulsie este controlat de o versiune a propriului sistem de management al motorului de la Saab, Trionic 8, folosind un nou software scris pentru motoare electrice.

Autonomie mare cu excelentă durabilitate
Autonomia proiectată a noului Saab ePower este de circa 200km, depăşind limitele prezente ale performanţelor vehiculelor electrice. Cheia acestui succes stă în spatele  bateriilor electrice care au o densitate de înmagazinare a energiei electrice substanţial mai mare decât cele mai bune baterii folosite în prezent în vehiculele electrice.

Setul de baterii are o capacitate de 35kW/h şi este conceput a opera la putere maximă şi în medii reci de până la -30ºC, o temperatură cu cel puţin 10ºC mai joasă decât nivelul de funcţionare al bateriilor disponibile pe piaţă în prezent. Un alt beneficiu cheie este folosirea aerului ca agent de răcire în locul lichidului, reducând costurile şi greutatea totală.

Pachetul de baterii este conceput a suporta un număr de cicluri de reîncărcare echivalente cu o folosire medie de 10 ani. Poate fi complet încărcat de la reţeaua electrică casnică în trei până la şase ore, funcţie de gradul de descărcare. Timpul de încărcare poate redus mult dacă se creşte tensiunea de încărcare, neexistând o limită a bateriilor în aceste sens.

Se aşteaptă ca testele ce urmează să valideze performanţa acestor baterii avansate, concepute a putea funcţiona normal chiar şi la un grad de descărcare de 12%, o valoare mult mai joasă decât valorile uzuale ale altor sisteme de baterii.

Aceste pachete de baterii electrice litiu-ion sunt primele care primesc o acreditare “Nordic Ecolabel” pentru siguranţa şi sustenabilitatea faţă de mediul înconjurător, aici incluzând şi procesul de fabricaţie.

Saab ePower respectă toate standardele de siguranţă şi securitate pe care Saab le aplică în toate vehiculele sale. Blocul de baterii este locat în afara zonei compartimentului ocupanţilor, într-o zona nedeformabilă, bine protejată şi încapsulată. Sistemul de management şi monitorizare al bateriilor asigură performanţă sigură şi în condiţii de condus normal şi în condiţiile unui accident.

Teste intesive cu utilizatori
Sute de şoferi împreună cu familiile lor vor fi înscrişi de Saab şi de partenerii săi de dezvoltare într-un program de test drive-uri  şi evaluări, implicând peste 70 de unităţi Saab 9-3 ePower, în centrul, vestul şi estul Suediei, în 2011-12.

Echipa proiectului Saab ePower din Trollhättan va monitoriza performanţa vehiculelor în cadrul unei palete largi de moduri şi condiţii de utilizare. Pentru a înregistra datele esenţiale, toate vehiculele vor fi echipate cu aparate de înregistrare similare celor folosite în aviaţie (“cutii negre”).

“Acest program este conceput a evalua potenţialul dezvoltării unui vehicul electric de mare performanţă, cu emisii zero şi este un pas important în extinderea strategiei noastre de propulsii EcoPower”, afirmă Mats Fägerhag, Director Executiv în departamentul Dezvoltare Vehicule al Saab Automobile.

“Aceasta include dimensionarea corectă a motoarelor, exploatând expertiza Saab în domeniul turbo cât şi cea din domeniul combustibililor alternativi, cum ar fi bioetanolul şi tehnologia SaabBioPower”.
   
Jan Åke Jonsson, CEO al Saab Automobile adaugă : “ Până în 2015, vânzările globale anuale de vehicule electrice sunt aşteptate să atingă cifra de 500,000 unităţi iar Saab este hotărât să fie prezent în acest segment important şi în creştere”.

“Programul 9-3 ePower este primul nostru pas în dezvoltarea unui potenţial vehicul electric de serie care să livreze genul de performanţă avansată pe care clienţii noştrii îl aşteaptă. Suntem încântaţi să colaborăm cu partenerii noştrii în dezvoltarea unui asemenea produs”.


CONTACT:
Saab Automobile Press Office
Tel: +46 (0)520 279797

Pentru Romania:Tiberiu Ioanovici
0746-888888



http://media.saab.com/